jalan-jalan cari makan

Wasiat Rasulullah SAW

ADAB KETIKA MAKAN DAN MINUM

RASULULLAH SAW bersabda :

"Kalau seseorang diantara kamu makan, maka makanlah dengan tangan kananmu. Kalau minum, maka hendaklah minum dengan tangan kanannya, kerana sesungguhnya Syaitan makan dan minum dengan tangan kirinya."

(HR. Muslim)

happy birthday

Daisypath Anniversary tickers

Tuesday, June 28, 2011

Chocolate cupcakes


300 gm tepung kek
350 gm gula kastor
1/2 cawan serbuk koko
1 sudu kecil soda bikarbonat
1 sudu kecil baking powder
1/2 cawan butter
2 sudu kecil esen vanilla
1 1/2 cawan susu segar
2 biji telur

Cara-caranya :

Seperti biasa, tepung dicampur dengan soda bikarbonat, baking powder dan serbuk koko kemudian diayak.
Campurkan kesemua bahan kecuali telur kedalam bekas mixer. Pukul dengan kelajuan yang rendah hanya untuk bagi campuran itu sebati. Kemudian pukul dengan kelajuan yang tinggi lebih kurang 2 minit. Lepas tu masukkan telur dan pukul dengan kelajuan yang tinggi selama 2 minit lagi. Sudukan adunan dalam papercups, jangan penuh sangat lebih kurang 3/4 je. Bakar selama 20 minit atau hingga masak pada suhu 170 darjah celcius.

Bila dah masak bolehlah letak topping, kalau suka.

Untuk buat topping :

1/4 cawan susu pekat
1/4 cawan serbuk koko
1/4 buku butter

Masukkan semua bahan dalam periuk. Panaskan atas api dan terus kacau. Sekejap je, bile dah bercampur semua dan beku sikit terus angkat dan sapulah atas cupcake tadi. Hiaslah mengikut citarasa masing-masing. Senang je, selamat mencuba..

49 comments:

  1. sedap nye la mamaaa.
    bila la ada masa nak buat dgn mak ni.huhu
    tak rs nk bisness ke? ;)

    ReplyDelete
  2. wow..nampak sedapla sis..boleh amik resepi..? :D

    ReplyDelete
  3. npk senang buat topping tu..timakasih nti sy nk cubalah

    ReplyDelete
  4. syafiqakarim : mmg sedap, xyah la tggu dgn mak, buatkan utk mak tw, mesti mak fiqa suke, InsyaAllah kalau diizinkan :)

    ReplyDelete
  5. swwetlikewhat : mmg sedap, dipersilakan:)

    ReplyDelete
  6. anitaare : mmg senang n simple, slmt mencube:)

    ReplyDelete
  7. eii macam sedap~
    nanti orange try buat ye..

    ReplyDelete
  8. wah,nmpak sedap lar...cam nk try lar,hehe

    ReplyDelete
  9. sedapnya...mama..saya suka kek keju dan kek coklat..

    ReplyDelete
  10. Haih! Terleleh jap air liur. Ehehe..

    ReplyDelete
  11. nak try buat..
    tp risau lak tak jadi..hee
    nt sy nak buat sy tanye akak eh.:)

    ReplyDelete
  12. mama, tester xde ke??dil dtg nk rasa nii..ehhee

    ReplyDelete
  13. kek coklat..kegemaran kami sekeluarga tu

    ReplyDelete
  14. sedapnya...nak try lah buat kat rumah..uchi ambik erk rsepi niee

    ReplyDelete
  15. wah suka cupcakes..tp skang dh mls nak buat.hehe...

    ReplyDelete
  16. Ya Ampun...
    sedapnyer....
    terliur pulak rasanya... :)

    ReplyDelete
  17. Eca_orange : ok, lets try:)

    ReplyDelete
  18. Zareliqa afiqa : semestinya, slmt mencube:)

    ReplyDelete
  19. mira blur : coklat mmg sedap, mama pun suke cheese n coklat cake :)

    ReplyDelete
  20. Nurhasliza Jeffry : hu3, jgn kempunan plak ea:)

    ReplyDelete
  21. wanie : slmt mencube, InsyaAllah klu ada kyakinan mesti jadi, mama doakan :)

    ReplyDelete
  22. hatikubaik - Mohdhazlan Dreadlock : coklat mmg sedap, slmt mencube :)

    ReplyDelete
  23. Cik Dil : ade2, tapi kena dtg umah mama la :)

    ReplyDelete
  24. uchi : mmg sedap, dipersilakan :)

    ReplyDelete
  25. Puan kutu : xpe, i can make for u :)

    ReplyDelete
  26. aliah amirah : thanks mira :)

    ReplyDelete
  27. Cikgu Fikri : mmg sedap, tapi lagi sedap kalau dapat rasa :)

    ReplyDelete
  28. dtg lagi kat dapur mama utk tgk cake yang sedap ni ...urmm ..

    ReplyDelete
  29. singgah sini balik... droppin text at your comment :)

    ReplyDelete
  30. hatikubaik-mohdhazlan Dreadlock : dialu2kn, tq..:)

    ReplyDelete
  31. wow.. nampak sedap nie.. kecur ayaq liuq. :)

    nanti bolehlah cuba! :D

    ReplyDelete
  32. Salam Perkenalan,

    Wah saya suka masak2 N resepi...!

    ReplyDelete
  33. Mrs Nury : salam perkenalan, kte ade persamaan :)

    ReplyDelete
  34. nak tny tepung cake tu mcm mn ek?
    confuse la..

    ReplyDelete
  35. Aynaa Aziz : kalau nak buat kek kte boleh gunakan tepung gandum je atau lebih senang beli tepung naik sendiri..

    ReplyDelete
  36. wahh looks so tempting.. yum! =D

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...