jalan-jalan cari makan

Wasiat Rasulullah SAW

ADAB KETIKA MAKAN DAN MINUM

RASULULLAH SAW bersabda :

"Kalau seseorang diantara kamu makan, maka makanlah dengan tangan kananmu. Kalau minum, maka hendaklah minum dengan tangan kanannya, kerana sesungguhnya Syaitan makan dan minum dengan tangan kirinya."

(HR. Muslim)

happy birthday

Daisypath Anniversary tickers

Thursday, November 10, 2011

Makaroni sup



Bahan A :

1 paket makaroni
2 sudu besar minyak masak

Bahan B : (sup)

5 ulas bawang merah / 1 biji bawang besar
3 ulas bawang putih
1 inci halia
1 ekor ayam potong kecil2 (bahagian dada sahaja)
1 batang karot (potong bulat2)
1 potong pokok bunga kubis
1 potong pokok brokoli
2-3 biji ubi kentang (potong kecil2)
1/3 paket rempah sup (bancuh dengan air)
1 sup bunjut
2 kiub pati ayam
sedikit minyak untuk menumis
garam secukup rasa
sedikit daun sup, daun bawang dan bawang goreng

Bahan C (kicap)

5 sudu besar kicap masin
1 sudu besar kicap manis
5-6 ulas cili padi (kalau nak pedas tambah cili lagi)

Cara-cara membuatnya :

A - makaroni

Rebus air dalam periuk hingga air mendidih. Lepas tu masukkan makaroni tadi ke dalam air yang mendidih bersama2 sedikit minyak. Tujuannya supaya makaroni tak melekat. Tunggu sambil kacau makaroni tu supaya jadi lembut. Bila dah lembut, tapiskan semua makaroni tu dalam penapis sambil dibilas dengan air sejuk. Tujuannya supaya makaroni tu cepat sejuk dan tak melekat.

B - sup

Panaskan minyak dan tumiskan bawang merah, bawang putih, halia hingga wangi dan kekuningan. Masukkan rempah sup yang telah dicampurkan dengan air tadi dan di tumis. Bila dah pecah minyak, bolehlah masukkan air hingga paras 3/4 periuk tadi. Masukkan ayam, sup bunjut, kiub ayam, garam dan ubi kentang ke dalam periuk dan biarkan ubi kentang empuk dan sup tu mendidih. Bila dah mendidih dan kentang pun empuk, masukkan sayur2 yang telah dipotong tadi bunga kubis, karot, brokoli. Bila sayur2 tu dah masak, bolehlah dihiaskan dengan daun sup, daun bawang dan bawang goreng.

C - kicap

Potong cili padi ikut suka. Hiris bulat2 pun boleh atau blend pun boleh je, lepas tu campurla dengan kicap.

Bila nak makan barulah campurkan makaroni bersama sup dan kicap. Selamat mencube..:)

27 comments:

  1. Suppp ! lama nya tak makan ;)
    jmput ziarah kak
    http://applehijaulife.blogspot.com/2011/11/ice-cream-gorengg.html

    ReplyDelete
  2. slaloo markaroni goreng jer first time dengar sup tau :)

    ReplyDelete
  3. sedap2...mesti anak saya suka kalau buat ni..

    ReplyDelete
  4. sdpnye...dhla fiqah nie hantu suppp!! nk3.. :)

    ReplyDelete
  5. woa mesti buat nh, bahan pun sume senang nk dpt. nyum nyum :D

    ReplyDelete
  6. ooo...sedahnya, makan petang2 nie...

    ReplyDelete
  7. kpah tak pernah makan makaroni sup ni...kalau kuey teow sup..ada ler...

    ReplyDelete
  8. ader ek makaroni sup??
    cam sedap jer..
    cer kirim sket..
    hahha..

    ReplyDelete
  9. first tyme dgr makaroni sup..nk try la..
    ehehe

    ReplyDelete
  10. Sedapnya... Tp malas nak buat. Nnt aku singgah makan yea?

    ReplyDelete
  11. sedapnyer mama.,nx suh my m0m try r :).

    ReplyDelete
  12. salam mama..saya pun ade buat makaroni sup ni dlm entri sy..sedap kan makaroni sup ni..first time try mase tu.

    jemput baca entri ni:

    http://zihasworld.blogspot.com/2011/06/macaroni-soup-saya.html

    ReplyDelete
  13. first time dengar makaroni sup! boleh try

    ReplyDelete
  14. hari ni mak sy pun ada cerita pasal macaroni sup. sy ingat awk mak sy =D

    ReplyDelete
  15. wah... sedapnye. nanti nak try la buad..huhu.. :)

    ReplyDelete
  16. wahh.. tgk gmba terliur! kene try ni... ^^

    ReplyDelete
  17. wahhh.. sedapnya makaroni tu mama.. yumm yumm.. fia curi ye recipe tu.. hehehe

    http://loveonmylife-loveofmylife.blogspot.com/

    ReplyDelete
  18. wahh..menarik ni, marakoni pon bole bt sup kan.hehe

    ReplyDelete
  19. wahhh .. lamanya KC tak makan makaroni sup. Bila tgk entry ni, tetiba dtg idea. tq for sharing ye ida.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...